Met social media jouw bedrijf laten groeien
We zijn al zo gewend aan social media. We leven en ademen het. Voor een aantal heeft het zelfs invloed op hun werk. Maar er zijn ook nog tal van bedrijven die je moet overtuigen van de noodzaak van dit medium en van een social media strategie. Meer dan drie miljard mensen in de wereld gebruiken social media. Als je daar niet van profiteert, mis je op een snelle, goedkope en effectieve manier een bereik van bijna de helft van de wereldbevolking.
Er zijn verschillende effectieve manieren waarmee social media je bedrijf kan helpen groeien.
- Mensen kopen van mensen waarbij ze een goed gevoel hebben
Social Media geeft een stem aan wie jouw merk is. Voordat mensen kopen, bezoeken ze jouw social mediaprofielen. Doet het merk wat het zegt? Werken de producten goed?
Als je echt de verbinding zoekt met je potentiële consumenten, moet je laten zien wie je bent. Met social media kan dat met oneindig veel meer mensen dan dat ze bijvoorbeeld je winkel inlopen.
- Reputatiemanagement
Of je het nu leuk vindt of niet, mensen praten over jouw merk. Zorg daarom dat je monitort wat mensen over je zeggen en ga met hen in gesprek. Als je vindt dat mensen iets over jouw bedrijf zeggen, dat niet waar is, blijf beleefd en leg rustig en professioneel uit hoe het zit. Als mensen over je merk praten, vergeet dan ook niet persoonlijk te bedanken of in het openbaar.
- Loop voorop met je merk
Zoals al eerder gezegd, mensen kopen van mensen die ze vertrouwen. Social media biedt jou de kans om dat vertrouwen te winnen. Zorg dat je content plaatst, waar mensen echt wat aan hebben en bijv. niet over je laatste verkoop. Houd het “social” in social media goed voor ogen. Schrijf dus nuttige, boeiende berichten. Wees behulpzaam en mensen gaan je vertrouwen en je als HET merk in je branche zien.
- Stuur mensen door naar je website
Jouw website is de plek waar mensen volledige informatie kunnen krijgen over jouw product. Zorg er dus voor dat mensen via jouw social mediakanalen naar jouw website kunnen. Zet bijv. in je profiel een vaste post met een link naar je website.
- Op zoek naar leads
Met social media is het voor potentiele klanten makkelijk om hun interesse te tonen in jouw bedrijf of producten. Dit is een belangrijk voordeel van het gebruik van social media in het bedrijfsleven. De meest social netwerken bieden nu formats die speciaal ontworpen zijn voor het verzamelen van leads.
Communicatie
Directe communicatie van de bezoekers aan uw website is een van de belangrijkste aspecten van uw virtuele marketing-beleid.
Leads genereren
Een goed ontwikkelde website geeft u extra marketingkracht t.b.v. nieuwe, geïnteresseerde, en actieve doelgroep
Presentatie
Hoe groot of klein uw onderneming ook is, op internet krijgt u geen tweede kans om een eerste indruk te maken.
Doorgroeien
Het is tevens belangrijk dat de veranderingen in uw bedrijfs-model hun weerslag vinden in uw gepresenteerde website.